Jadi lah orang yang cergaih jangan hampuraih !

Wednesday, January 26, 2011

Polis tubuh peronda sungai atasi kegiatan curi ikan sangkar


TEMERLOH 26 Jan. - Polis menubuhkan pasukan khas untuk meronda di sepanjang Sungai Semantan dan Sungai Pahang di daerah ini bagi membanteras kegiatan mencuri ikan sangkar di kedua-dua sungai tersebut yang dilaporkan semakin menjadi-jadi.
Ketua Polis Daerah Temerloh, Asisten Komisioner Mohd. Noor Mansor berkata, pasukan yang terdiri daripada enam anggota akan menggunakan dua bot dan meronda setiap masa terutama pada waktu malam.
Katanya, terdapat kira-kira 1,000 hingga 1,500 sangkar membabitkan lebih sejuta ekor ikan patin dan tilapia bernilai lebih RM1.8 juta diternak oleh 115 pengusaha di sepanjang sungai-sungai itu.
''Ikan-ikan yang diternak dalam sangkar di kedua-dua sungai tersebut sejak sekian lama mendapat pasaran baik di dalam dan luar negara.
''Minggu lalu penternak ikan di Kampung Teluk Ira dan Kuala Krau dicuri membabitkan kerugian lebih RM30,000 yang dipercayai dicuri pada waktu malam dan awal pagi," katanya kepada Utusan Malaysia di sini, hari ini.
Beliau mengulas kegiatan mencuri ikan dalam sangkar di daerah ini yang semakin menjadi-jadi mengakibatkan kerugian mencecah hampir RM30,000 sejak tiga bulan lalu.
Menurut Mohd. Noor, pihak jawatankuasa kemajuan dan keselamatan kampung (JKKK) dan penduduk perlu bekerjasama dengan polis bagi membanteras kegiatan tersebut selain meminta penternak ikan memasang lampu sekitar kawasan sangkar ikan atau menyalakan unggun api.
Kata beliau, lazimnya pencuri akan berasa takut apabila ternampak unggun atau kilauan api di kawasan sasaran mereka.
Tambahnya, hanya langkah tersebut yang boleh membanteras kegiatan mencuri selain rondaan yang dijalankan polis.
Sehubungan itu, beliau meminta penternak dan penduduk menubuhkan pasukan kawalan bagi membantu polis menangani kegiatan tersebut.
Beliau turut meminta JKKK, Ikatan Relawan Rakyat Malaysia (Rela), penduduk dan menternak turut menjalankan rondaan bersepadu dan melaporkan kepada polis jika ternampak pihak yang mencurigai memasuki kawasan masing-masing.
Polis tambahnya, tidak boleh mengambil sebarang tindakan jika tiada laporan dibuat oleh penternak apabila ikan-ikan sangkar mereka dicuri.

No comments:

Post a Comment