Jadi lah orang yang cergaih jangan hampuraih !

Wednesday, January 5, 2011

Masyarakat bantu bentuk sahsiah remaja



Mohamed Jaafar (berbaju putih, berdiri depan) bersama peserta Kem Padu Anak Malaysia Peringkat Daerah Temerloh di Hutan Lipur Gunung Senyum, Kuala Krau, Temerloh baru-baru ini. – utusan/Musazlila Mustapar



TEMERLOH 5 Jan. – Semua anggota masyarakat perlu berperanan dalam membentuk sahsiah dan akhlak remaja menerusi nasihat positif kerana golongan itu mudah terdedah dengan pelbagai anasir yang boleh menghancurkan masa depan mereka.
Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Jenderak, Datuk Mohamed Jaafar berkata, remaja kini terdedah dengan pelbagai bentuk yang boleh meruntuhkan akhlak mereka terutama Internet.
Katanya, tidak dinafikan Internet merupakan satu keperluan dalam hidup dan sangat berguna dalam kehidupan seharian tetapi jika disalahgunakan untuk melayari laman sesawang pornografi merupakan satu perbuatan yang meruntuhkan akhlak seseorang.
“Kita bimbang dengan melihat video, gambar lucah dan boleh membuat muat turun aksi tersebut remaja akan terangsang menjadi liar dan pastinya mahu mencuba aksi tersebut.
“Akhirnya, berlaku perkara tidak diingini seperti kes pembuangan bayi yang berlaku sejak kebelakangan ini.
“Paling menyedihkan perbuatan itu dilakukan oleh remaja yang masih di bangku sekolah kerana golongan itu mudah mendapat akses kepada penayangan gambar lucah,” katanya.
Beliau berkata demikian ketika ditemui selepas merasmikan Kem Padu Anak Malaysia Peringkat Daerah Temerloh anjuran Jabatan Perpaduan Negara dan Integrasi Nasional (JPNIN) Temerloh, di Hutan Lipur Gunung Senyum dekat sini baru-baru ini.
Mohamed berkata, dalam hal itu ibu bapa tidak boleh memberikan kebebasan kepada anak-anak melayari Internet sebaliknya perlu dipantau supaya tidak terjebak dalam kegiatan tersebut.
Katanya, kini masyarakat negara ini dilanda demam laman sosial Facebook yang mana remaja menghabiskan masa dengan bersembang dalam laman tersebut dan mencari kenalan baru.
“Ibu bapa perlu tahu dengan siapa anak mereka berkawan terutama anak gadis kerana bimbang menjadi mangsa orang yang tidak dikenali.
“Kita lihat banyak kes remaja perempuan menjadi mangsa bunuh, rogol dan sebagainya. Ibu bapa perlu mengawasi pergerakan anak-anak dan perlu tahu ke mana mereka pergi setiap hari,” katanya.

No comments:

Post a Comment